onsdag den 4. maj 2011

Blondanet

Det har været en stor udfordring og få et kig i kvinden bag prostitution Vi tillægger hurtigt os de holdninger om dette kvinderne og hvad det er de gør, inden vi overhovedet har mødt nogen. Vi kan nemt mene noget om andre. Som dagene skrider frem i vores feltarbejde, begynder jeg at mærke rigtigt godt efter i min egen mave. Har jeg det ok med disse kvinder? Men jeg ved det jo ikke, sådan som sådan. Jeg forstår måske ikke den ydelse de kan sælge og måske gør jeg? Men de kvinder der vælger at sælge deres krop er jo for F..... stadig en kvinde. Uanset hvilken baggrund og bagage hun slæber af sted med, så er hun kvinde som mig! Jeg tror det er Det vi glemmer, vi er med til at fastholde disse kvinder i deres stigma, fordi vi netop ser hende som den prostitueret. Æv, vi er så fokuseret på det hun sælger, frem for mennesket.
Jeg har med stor hast læst Blondanet som er en dagbogs beretning skrevet af en prostitueret og i samarbejde med Morten Rask. Dagbogen er et forsøg på at skildre en prostitueret kvindes liv som hun selv oplever det, mens hun oplever det. Et usædvanlig dyk ned i en massagepiges verden.


Som morten skriver det, blondanet er ikke legemliggørelsen af myten om den "lykkelige luder," og hun er heller ikke det typiske "offer" for et samfund, der svigtede.



Derimod er hun en unik kvinde, der har taget et anderledesvalg, som i den grad præger hendes liv.



Bogen bliver sendt rundt i RØDT LYS og vi vil ligge et indlæg med de diskussioner bogen tager med sig:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar