søndag den 8. maj 2011

Feltdagbog fra København Torsdag den 28/4 2011:

Vi var tidlig oppe og af sted i godt tid, da vi skulle med S-toget fra banegården kl. 7.26. Susanne Møller, formand for SIO (Sexarbejdernes Interesse Organisation) og sexarbejder med egen praksis, havde indvilliget i et interview kl. 8 og vi måtte IKKE komme for sent.

Solen skinnede, selv om det var tidligt og vi smuttede forbi 7eleven for at få lidt morgenmad.

S-tog som transportmiddel og så tidlig om morgenen, er ikke let, når man ikke er vant til det og det var også tæt på at gå galt. Billetautomaten var ikke villig til at tage vores mønter og da det lykkedes, skyndte vi os ned på perronen i rette tid til S-toget kom ind. Det meste af gruppen var på vej ind i vognen, da vi opdagede, at det var toget der skulle i den modsatte retning af vores destination. Hurtig kom vi ud af toget og over på den rigtige perron, hvor det rigtige tog stod. Vi var ikke mere end kommet ind og sat os, før toget satte i gang.

Efter ca. 15 min. skulle vi af og kom ud fra stationen. Her åndede fred og ro. En forstad med en lang hovedgade og bagved liggende villaer, men grønne plæner, blomstrende kirsebærtræer og fuglesang. Hovedgaden var kun lettere trafikeret, men vi skulle gå et godt stykke, før vi var ved adressen og vi var flere gange i tvivl om vi var på rette vej, trods den nedskrevne vejbeskrivelse.

Endelig var vi ved huset, ringede på og var spændte på, hvad der ventede os indenfor. Besøget kan læses på vores blog under Bordel besøg.

På vej tilbage med S-toget, snakkede vi om de mange indtryk. Hvor meget vores forforståelse havde rykket sig og om hvor store forskelle der er mellem en narkoprostitueret på gaden og en selvstændig erhvervsdrivende sexarbejder. Kan disse to grupper overhovedet sammenlignes?

Tilbage på Københavns Hovedbanegården, men dens evindelige myldre af alle mulige slags mennesker, siddende, stående, vandrende, løbende, fortravlet, observerende, søgende, mobiltalende, smséne og arbejdende, så vi AIDS-Fondet tilbød hiv-tests og en test i viden om HIV og AIDS. Der skulle vi lige over, for da halvdelen af gruppen har liniefag i SKB (Sundhed, Krop og Bevægelse), var det jo lige et emne for os.

Vi havde en aftale med Mariakirken kl. 10, hvor vi kunne komme ind og tage fotografier af Maria Tjenestens værested. Det kunne vi ikke dagen før, da der var åbent for brugerne og dermed uetisk at tage billeder. Men i dag kom vi inden åbningstid og vi fik set rummene, kirken, fik snakket med de ansatte og taget billeder. Da vi var færdige og kom udenfor kirken, var der allerede en del mennesker, der ventede foran på den lille kirkeplads og vi stod lidt og nød solen, mens vi snakkede.

Nu var det blevet tid til at komme på hotellet og pakke, for værelses dørene ville blive låst kl. 12. Vi var dog ikke kommet lang fra kirken, før der på en hjørnebodega var 2 højrøstede mænd, der stod og puffede til hinanden. Inden der var gået 10 sekunder kom en politikassevogn susende til og 2 betjentene kom ud med løftede stave. Betjentene fik hurtigt de 2 højrøstede mænd væk fra hinanden og efter en kort snak med hver sin mand, gik de hver til sit og politibilen kørte igen.

Vi fik pakket og stillede taskerne i bagageboksene på Hovedbanegården og begav os mod strøget for at få en god frokost inden afrejsen kl. 15.

Rådhuspladsen var der stillet en masse hvide containere og telte op, med reklame for ”Forsknings døgn 2011 København”. Her kunne man kigge landets forskere over skulderen i deres arbejde med at teste, analysere og videreudvikle alle mulige ting.

Vi smagte på juice lavet af hvidkål og æble og i bod ved siden af, kunne man smagt stegt græshoppe.

”Lækker sprød, som kyllingeskind, men så kommer der en eftersmag af jorden” udtalte Emil, som var den eneste i gruppen der vovede forsøget.

Babymad med pulveriseret edderkop er fyldt med protein og meget godt for når man ikke har mulighed for at give sit barn kød.

Udover vores gruppe var der også andre kendisser :)

Københavns overborgmester Frank Jensen viste prinsesse Mari rundt, så vi var ikke de eneste, der blev fotograferet.

Efter en solid ta´ selv buffet frokost på strøget, hentede vi vores tasker og begav os til perronen, hvor toget skulle køre os hjem til lille Randers. I toget hjem var i højt humør og måske pga. for lidt søvn blev ordlege og samtaler meget præget af ”bib,bib” sagt på en anden måde, vores emne i feltarbejdet.

På Fyn, blev vi forsinket pga. signalfejl, hvilket resulterede i et uplanmæssig togskift i Aarhus og en masse smsér og samtaler med familien. Forsinkelse blev på en lille time, men det var dejligt at blive modtaget af kæreste, kone, mænd og børn. Super dejlig felt tur, med masser af oplevelser, indtryk og læring.